V MATKAPÄIVÄ

SUNNUNTAI 4.5.08

BUSSISSA.
Matkalla kohti lentokenttää. Päät jomottavat väsymyksestä, mutta laulaa jaksetaan (SANNA). Valmiiksi jo harmittaa, kun tietää, ettei tule näkemään uusia kavereitaan ehkä enää koskaan. Muuten on ihan kivaa mennä taas kotiin.

TODELLA IKIMUISTOINEN VIIKKO TAKANA!

Laulut olivat hyviä, uusi seura vielä parempaa. Sen sijaan voi olla ihan paikallaan, että Sävelsirkut keskenään ottavat pienen loman toisistaan. J

Pelkkä voileipälinjakaan ei loppujen lopuksi ollut niin paha juttu.

”Tähänhän voisi vaikka tottua!”

Norjalaisten hygienia(ton)elämä herätti kummastusta koko viikon. Pienet vessat, huonot suihkut, EIKÄ SIIVOTA! Suihkut ja vessat alkoivat viikon loppupuolella näyttää jo hieman - kröhöm - törkyisiltä. Toisaalta, viikingithän eivät peseydy viikkokausiin.

Ruuan kanssa oli vähän niin ja näin. Välillä oli ihan hyvää, kuten lauantain lihamuhennos, mutta varsinkin perjantain turska (olikohan se turskaa…?) oli, no, uusi maku”elämys”.

Lisäksi ennen meidän tuloamme ei ollut siivottu, mutta sunnuntaina kyllä vahdittiin, että moppaamme lattiat jne. J

Drøbak on kaunis, vanha kaupunki. Norjan hintataso on korkeahko, muttei ehkä ihan niin paha, mitä vauhkotaan. Ainakin kruunuja riittää tuhlattavaksi lentokentän tax-freehenkin.                                                                                                  - Ilona

JA VIELÄ LOPPUUN KOMMENTIT KAIKILTA LAULUSIRKUILTA
(saattaa tulla pientä toistoa).

BUSSISSA/LENTOKONEESSA.

Nonniin! Täällä bussissa nyt sitten olemme, Vivace-kuoron kanssa. Mitäs tässä kirjoittaisi, mä mietin… kyllä. Oli mahtava reissu, Kertakaikkiaan.
                                                                                                             - Salla

Mua väsyttää, muuta en osaa sanoa. Hieno matka oli, tai oikeastaan aivan mieletön. Reissu meni yllättävän nopeasti, tuntuu kuin olisimme just eilen lähteneet matkaan. SING ON!                                                                                            - Sanna

Matka tuli ja meni, tuntuu ihan kuin olisimme käyneet Suomessa jossain, vaikka maisemat täällä ovat upeammat. Hän miettii. Oli ihan kivaa, joo.           - Sarianna

En oikein tiedä, mitä kirjoittaisin. Kaikki tärkein on varmaan sanottu. Hieno maa, hieno kaupunki, hieno reissu. Tuhlattavaa vielä on.                         - Jenna

Juu oli kivaa. Yöunet jäi vähän vähiin, mutta sellaista se on näillä matkoilla. Ihanaa päästä kotiin nukkumaan omaan sänkyyn. J Huomenna taas kouluun ja paluu ”ihanaan” arkeen. Norjan matkasta jäi paljon hyviä muistoja.     - Heli

Oli aivan ihana reissu, ja se täytti ainakin mun kaikki odotukseni. Neljä yötä lattialla ja yksipuolisesti leipää viiden päivän ajan jättivät kuitenkin jäljet: paikat ovat todella kipeinä ja naamassa on finnejä. xD Jäi kuitenkin hyvät muistot, ja tutustuimme uusiin ihmisiin!                                                                                                                  - Alina

On vähän hankala kirjoittaa, kun kone nousee. Apua! JKivaa oli, en odottanut matkalta mitään suurta, mutta se täytti kaikki odotukseni ja vielä enemmänkin. Täällä Oslon lentokentällä olivat DUUDSONIT, ja kaikki pyysivät nimmareita ja ottivat valokuviaa, minä myös. Nyt he istuvat tässä samassa koneessa kanssamme, ja on ihanaa palata kotiin. Matkalta jäi vain ihania muistoja. J

Plus vielä tutustuimme toisen suomalaisen kuoron kanssa. Vivace-kuorolaisista tuli tosi hyviä tyyppejä. Parasta ikinä! Toivottavasti menisimme ensi vuonnakin Norbusang -09 Tammisaareen. Ilona, tämä matkapäiväkirja oli hyvä keksintö. (Ilonan huom. Sori, mutta väsymys on kai tehnyt tehtävänsä. Norbusang -09 on Pietarsaaressa, ja matkapäiväkirja ei ollut oma keksintöni. Kiitos kuitenkin. J)                                            - Janita

SIRKKUSILTA:
Meillä oli hauskaa, ainakin discossa ja workshopissa, opettaja ainakin oli ihan huippu. Lentäminen on välillä ollut yhtä tuskaa, lähinnä nousuissa ja laskuissa. Olemme shoppailleet, toiset ovat löytäneetkin jotain, toiset taas eivät. Joka tapauksessa ei kaduta yhtään, että lähdimme reissuun. Jee! J

Lentokoneessa on nousussa, laskussa ja ilmakuopissa painetta. Eilisessä discossa oli kivaa, menimme nukkumaan puoli yhden aikaan. Olen vähän väsynyt. Muuten on ollut kivaa, shoppailu oli nastaa. Muillakin taisi olla kivaa, en tiedä oliko, mutta luultavasti oli. Haluaisin tulla uudestaan Norjaan!
J
           - kaikkien Sirkkusten puolesta ensin Tessa ja sitten Fanny

Kello 16.25 Suomen aikaa.
Bussi lähti just kohti Poria. Kaikki selvisivät hengissä lennon yli, lukuun ottamatta samalle lennolle sattuneita Duudsoneita, jotka eivät saaneet hetkeäkään rauhaa. Kaikki ovat aivan innolla matkalla kotiin. Koska monilla on kokeita ensi viikolla, myös innolla kouluun! - Eli kukaan ei kaipaa sinne pätkän vertaa. Oli upea matka kivassa seurassa. Kiitokset kaikille!                                                                   - Emmi

Aamulla heräsimme jo noin kello 7.00 ja aloitimme makuupussien ja patjojen pakkaamisen. Aamupala oli puoli kahdeksan aikaan. Pakkaaminen sujui hyvin ja nopeasti, kaikilla paitsi itselläni, ja ehdimmekin odotella bussia pihalla yli tunnin. Matkasimme Osloon Vivace-kuoron kanssa ja sieltä lensimme Helsinkiin. Samalla lennolla olivat myös kuuluisat Duudsonit. JKiitos hyvästä matkasta!

”Sä oot liian kuuma!” (Alina) xD                                                    - Katja

Kello 18.33 jossain Forssassa.
Matka on mennyt hyvin, on vaihdeltu puhelinnumeroita ja meseosoitteita tyttöjen kanssa. Kävimme äsken hesettämässä, joten masut täysinä jatkamme matkaa kohti Poria. Tunnelma on kyllä käsin kosketeltava, ilma on täynnä muun muassa laulua. Hyi, tässä haisee pahalta, joku lanta, yök! Kaikki odottavat jo kotiin pääsyä kostein silmin, tai no, ehkei ihan… (Pyydän anteeksi käsialaa, mutta Erkki pomputtaa tätä linkkaa!)                                                                                                                                  - Jassu

YHTEENVETO LAULUSIRKKUJEN HUOLTAJALTA:
Laulusirkut ovat kaikki isoja ja reippaita nuoria naisia, joiden kanssa koko viiden päivän matkarupeama sujui kuin tanssi. Pari Buranaa ja laastaria varastoistani tarvitiin, mutta muuten sain minäkin nauttia upeasta laulusta päivät pitkät. Huoltajan homma oli lähinnä pitää huolta aikatauluista ja määräajoista ja hiputtaa tyttöjä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Parina iltana suoritin yksityisiä ympäristöön ja maastoon tutustumisretkiä, oli sitten seuraavana päivänä helpompi ohjata porukka niin ostoksille kuin konsertteihinkin, kun tiesi mihin suuntaan lähteä. Kun Drøbakissa korkeuserot majapaikkamme ja muiden kohteiden välillä olivat aikamoiset, oli reittitiedustelu tarpeen, ettei tyttöjen tarvinnut harhailla eikä pudota umpitien päässä jyrkänteeltä! J

Järjestelyistä on näin äitinäkökulmasta kommentoitavaa, vaikka järjestäjät paransivatkin systeemejään huimasti tapahtuman kuluessa. Kahteen lämpimään ruokaan tottunut suomalainen oli alkuun todella ihmeissään, kun lounas kuitattiin voileivällä, mutta ihmeesti siihenkin tottui. Kuljetuksiakin alkoi järjestyä festivaalin edetessä, olisi kuitenkin olettanut, että järjestäjäorganisaatio olisi huomannut niitä miettiä jo etukäteenkin… Paikalliset sinipaidat olivat ystävällisiä ja hymyileviä: aamupalatarvikkeita, käsipapereita ym. sai lisää, kun itsekin ystävällisesti hymyillen kysyi.

Yleinen siisteys tällaisen himopuunaajan mielestä loppua kohti heikkeni. Roskikset kyllä tyhjennettiin, mutta muuten yleisiä ja yhteisiä tiloja ei huollettu: pölyä, roskaa ja likaa oli lauantaina jo paljon niin WC- kuin suihkutiloissakin.

Pääasia kuitenkin oli, että kaikki saatiin terveinä, ehjinä ja iloisina takaisin koti-Suomeen. Kiitos siitä kaikille mukana olleille!                                             - Kristiina